Friday, May 05, 2006

TABUNG BANTUAN KORBAN TSUNAMI ACHEH

Author: YAYASAN KUTA RADJA
Category: Acheh Tsunami
Date: 01/05/05
Time: 04:09:10 -0500

Comentary

TABUNG BANTUAN KORBAN TSUNAMI ACHEH
Akaun penerima: Public Bank, Cab. Kp Baru - Kuala Lumpur, Malaysia No.: Kuta Radja No. 3982109702 - SWIFT CODE: PBBE MYKL

Kuala Lumpur, 3 January 2005.

Para Donor, Dermawan, Kawan-Kawan dan Handai-Taulan yang kami hormati,

Bantuan masyarakat internasional untuk korban bencana gempabumi dan banjir tsunami di Acheh terus datang dari seluruh dunia, dari negara-negara tetangga dan dari yang berjauhan, juga dari beberapa organisasi bantuan kemanusiaan yang besar-besar dan yang kecil.

Sebagaimana kita sama maklum masalah yang sangat besar sekarang ini ialah dalam bidang penyaluran, kerana infrastruktur yang memang sudah sedia kurang kini sudah hancur sama sekali. Tetapi kami juga dimaklumkan bahwa usaha-usaha sedang dibuat untuk mengatasinya, seperti menggunakan lebih banyak helicopter. Kapal induk Amerika Syarikat sudahpun berlabuh di luar pantai Banda Acheh dengan membawa 14 helikopter yang turun naik membawa bantuan ke tempat-tempat yang terpencil. Lebih 6 000 anggota Marines juga akan diturunkan ke lapangan. Negara-negara lain juga sudah ramai yang mengirim team bantuan termasuk dari Malaysia, Singapura, Korea, Taiwan, Jepang, Australia, New Zealand, dan beberapa buah negara EU seperti Jerman dan Perancis dan negara-negara Skandinavia.

Satu masalah lainnya yang telah dan masih lagi menghambat penyaluran bantuan adalah kedegilan pihak militer Indonesia yang masih tidak mau bekerjasama.
Kawasan-kawasan terpencil di luar kontrol mereka pada dasarnya masih dilarang masuk dan tiada bantuan sama sekali yang sampai ke kawasan-kawasan tersebut.
Hingga kini pihak militer Indonesia hanya membenarkan bantuan diagih-agihkan di dalam kawasan Banda Acheh dan sekitarnya. Diluar kawasan tersebut TNI memaksa penyaluran dibuat melalui mereka, hingga tentunya yang mendapat hasil hanya mereka sendiri dan orang-orang yang disukainya.

Pihak TNI juga mengenakan syarat-syarat tidak munasabah seperti mesti menunjukkan ktp atau surat jalan terhadap para korban yang ingin mendapatkan bahan makanan. Mereka yang memprotes dipukuli.

Dalam hal ini, sementara menunggu pihak masyarakat internasional, termasuk Setiausaha Agung PBB, Kofi Anan yang akan berkunjung ke Acheh besok, berhasil mengatasi halangan-halangan yang dikenakan oleh pihak TNI itu, kami merasa perlu berusaha membantu sesanggup kami untuk mengatasi masalah ini. Kami mempunyai akses yang effektif ke kawasan-kawasan pedalaman, termasuk yang dikuasai oleh pihak Gerakan Acheh Merdeka, karena kami sendiri ramai yang berasal dari pedalaman. Sebenarnya kami telah menerima banyak pertanyaan, dan bahkan sumbangan dana yang langsung dikirim ke dalam akaun-akauan pribadi kami untuk disalurkan ke kawasan-kawasan terpencil itu. Oleh kerana itulah kami membuat seruan ini kepada para donor, dermawan, kawan-kawan dan handai taulan sekalian untuk menggunakan organisasi kami ini sebagai salah satu saluran bantuan kepada para korban yang berada jauh dari bandar dan tersisih dari perhatian organisasi-organisasi bantuan kemanusiaan yang lain.

Kami adalah sebuah organisasi yang berpusat di Kuala Lumpur, yang didukung oleh pemimpin-pemimpin masyarakat Acheh di Malaysia. Sebelum malapetaka tsunami kegiatan kami terpadu pada pelayanan sukarela bagi para pendatang Acheh tanpa dokumen di negara ini yang menghadapi masalah deportasi.

Akaun bank kami masih dalam bentuk syarikat kerana untuk mendapatkan format yayasan diperlukan waktu 3 bulan dan biaya pendaftaran yang lebih besar. Karena keperluan yang mendadak maka untuk sementara kami gunakan format "enterprise" ini. Para penyumbang yang menggunakan chek hendaklah dipangkah dan ditulis kepada: "KUTA RADJA ENTERPRISE"; bagi mereka yang memberi sumbangan wang tunai hendaklah mempastikan supaya diberi resit resmi yang bertandatangan orang yang diberi tauliah oleh Pengelola. Sumbangan-sumbangan juga boleh diberikan dengan memasukkan wang ke dalam kotak-kotak sumbangan yang berkunci dan bertampalkan nama "YAYASAN KUTA RADJA", yang akan kami letakkan di tempat-tempat tertentu, atau dengan membeli kad-kad sumbangan bernilah tertentu (RM 10, 20, 30, 40 dan 50).

Para penyumbang yang berminat boleh meminta periksa buku akaun "Kuta Radja" pada bila-bila masa sahaja. Kami juga telah menawarkan kepada pihak Polis untuk memeriksa buku akaun tersebut bila-bila dirasa perlu.

Dengan ucapan ribuan terimakasih untuk bantuan yang telah, sedang dan akan anda berikan kepada bangsa Acheh yang sedang menderita,

Kami yang ikhlas,


Pengelola:
M.N.Djuli
Tgk Azharuddin Ismail
Basry Yusuf

YAYASAN KUTA RADJAReg.: SA0003678-H57- TK 2, Lorong Raja Bot50300 Kuala LumpurMalaysia.
Tel.: +6012. 393 1402Email: djuli@pc.jaring.my (sementara)

Sumber:
http://www.malay.achehtimes.com/news/2005/_disc/00000033.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home